0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo
منو
logo
logo

بایدها و نبایدها در نگهداری از اسکوترهای برقی تعادلی

نکات صحیح نگهداری اسکوتر برقی تعادلی- بایدها و نبایدها

بایدها و نبایدها در نگهداری از اسکوترهای تعادلی

احتمالا شما هم مانند خیلی از اسکوترسواران از خرابی اسکوتر برقی خود ناراحت هستید. خیلی از مراجعین ما به بخش تعمیر اسکوتر برقی، اذعان دارند که با توجه به اینکه اسکوتر خود را به تازگی خریداری کرده‌اند اما متاسفانه پس از چند روز استفاده، اسکوتر دچار مشکل شده است.

این خرابی زود هنگام دلایلی دارد. یکی از این دلایل عدم آشنایی افراد در رابطه با نحوه استفاده صحیح و نگهداری از اسکوتر است.

اسکوترهای برقی دارای قطعات حساسی از جمله باتری، موتور و برد الکترونیکی هستند. بنابراین در نگهداری اسکوترهای برقی باید به مواردی که در ادامه به آنها می‌پردازیم توجه داشت.

 

نکات نگهداری صحیح از باتری اسکوتر برقی

اسکوترها از یک باتری لیتیومی پرقدرت بهره می‌برند که نحوه نگهداری از باتری اسکوتر برقی در طول عمر آن اثر مستقیم دارد.

 

استفاده روی فرش و چمن ممنوع

استفاده از اسکوتر شارژی در مکان‌هایی که سطح نرم دارند به دلیل اصطکاک زیادی که در چرخ‌ها ایجاد می‌کنند، مانع از روان حرکت کردن اسکوتر می‌شوند. در نتیجه موتور برای حرکت نیاز به جریان بیشتری دارد و این موضوع باعث افزایش دمای باتری اسکوتر برقی و کاهش عمر آن خواهد شد. بنابراین استفاده از اسکوتر برقی روی سطوحی مانند فرش، چمن‌های بلند و شن و ماسه ممنوع است. 

 

اسکوترسواری در شیب تند ممنوع

 استفاده از اسکوتر برقی در سطوح شیبدار با شیب بیش از ۱۵ درجه نیز مجاز نیست. چرا؟! چون زمانی که می‌خواهید با اسکوتر خود از یک سطح شیب‌دار بالا بروید، موتورهای اسکوتر برقی نیاز به قدرت بیشتری دارند و همین موضوع باعث جریان کشی زیادی از باتری شده و باتری داغ می‌شود. بنابراین عمر باتری اسکوتر کاهش می‌یابد. پس در سطوح شیب دار با شیب بیش از ۱۵ درجه با اسکوتر تردد نکنید.

 

رابطه بین میزان استفاده از اسکوتر برقی و عمر باتری آن

یکی دیگر از نکات مهم و جالب در نگهداری اسکوتر برقی این است که هرچقدر بیشتر از اسکوترتان استفاده کنید، باتری اسکوتر طول عمر بیشتری خواهد داشت.
استفاده کردن منظم از اسکوتر، کمک می‌کند تا مواد شیمیایی داخل باتری خشک نشوند. بنابراین سعی کنید حداقل هفته‌ای یکبار اسکوتر سواری کنید و پس از استفاده، حتما باتری اسکوتر را شارژ کنید تا خالی نماند.

اگر زمانی که باتری خالی شده است، آن را شارژ نکنید و برای مدت زمانی در حدود ۲ هفته خالی از شارژ بماند، ولتاژ آن رفته رفته کاهش می‌یابد و اگر باتری دشارژ عمیق شود، ناچار به تعویض باتری خواهید بود. که این موضوع قطعا برای شما هزینه سنگینی در پی خواهد داشت.

 

نکات مهم در رابطه با شارژ باتری اسکوتر برقی

قبل از آلارم باتری، شارژر را به اسکوتر برقی وصل نکنید.

همیشه اجازه دهید ولتاژ باتری کاهش یافته، تا آلارم اسکوتر فعال شود و سپس اسکوتر خود را به شارژر وصل کنید.

در طول زمان شارژ، اسکوتر خود را خاموش کنید.

زمان شارژ اسکوتر از ۳ ساعت فراتر نرود. مثلاً اسکوتر را شب تا صبح در شارژ قرار ندهید.

اگر قرار است مدت زمانی مثلا بیشتر از دو ماه از اسکوتر استفاده نکنید، باتری آن را فول شارژ کنید و سپس سوکت باتری را از داخل دستگاه جدا کنید. این کار از دشارژ شدن باتری و در نتیجه خرابی آن جلوگیری می‌کند.

 

دیگر نکات مهم در مورد نگهداری از باتری اسکوتر برقی

از قرار دادن اسکوتر در محیط‌های گرم با دمای بالای ۳۵ درجه خودداری کنید.

استفاده از اسکوتر هوشمند در محیط‌های ناهموار ممنوع است. به این دلیل که ضربات مکرر می‌توانند منجر به خرابی باتری اسکوتر برقی شوند.

نکات نگهداری صحیح از برد اسکوتر برقی

بسیاری از مواردی که در بخش نگهداری از باتری اسکوتر برقی شرح داده شد، در نگهداری از برد اسکوتر برقی هم مهم هستند.

مانند عدم استفاده روی فرش یا استفاده در شیب‌های تند؛ این موارد نیز می‌توانند باعث ایجاد خرابی در برد اسکوتر برقی شوند. اما نکات دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 

اسکوترسواری در محیط‌های خیس ممنوع

 باید بدانید که اسکوترهای برقی ضد آب نیستند و نباید از آن‌ها در محیط‌های خیس یا زیر باران استفاده کرد. همچنین هنگام نظافت اسکوتر، دقت کنید که مایعاتی مانند مواد شوینده یا آب وارد اسکوتر نشوند. زیرا می‌توانند به سرعت به برد اسکوتر برقی آسیب وارد کنند. جهت تمیز کردن اسکوتر می‌توانید تنها از یک پارچه نم‌دار استفاده کنید.

نکات نگهداری صحیح از شاسی اسکوتر برقی

شاسی اسکوتر برقی از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.

این شاسی مقاومت مناسب جهت تحمل وزن تا حدود ۱۲۰ کیلوگرم را دارد. اما هرچه وزن از ۸۰ کیلوگرم بیشتر شود ریسک شکستن شاسی اسکوتر برقی بیشتر خواهد شد.

نکته مهم اینجاست که در هنگام سوار شدن اسکوتر تا جای ممکن پاهای خود را باز کنید و به سمت چرخ‌ها نزدیک کنید. این کار باعث می‌شود تا فشار وزن بجای شاسی، بیشتر به چرخ‌های اسکوتر برقی منتقل شود.

نکات نگهداری صحیح از موتور اسکوتر برقی

موتور اسکوتر برقی که در واقع همان چرخ‌های اسکوتر هستند، نسبت به ضربه حساس‌اند. این حساسیت زمانی بیشتر می‌شود که چرخ‌های اسکوتر برقی، پلاستیکی باشند.

اگر چرخ ها پلاستیکی باشند ضربه‌پذیری آنها بیشتر بوده و احتمال خرابی در آنها بالاتر از انواع فلزی آنهاست. پس تا جای ممکن در محیط های ناهموار اسکوترسواری نکنید.

دیگر نکات نگهداری اسکوتر برقی

خاموش/ روشن کردن اسکوتر برقی

هنگام روشن و خاموش کردن اسکوتر برقی، دستتان را روی دکمه روشن و خاموش نگه ندارید. این کار می‌تواند تنظیمات اسکوتر شما را بهم بریزد.

فشردن لحظه‌ای کلید، برای روشن و خاموش کردن اسکوتر کافیست.

 

ریست کردن‌های مداوم

ریست کردن‌های مداوم می‌تواند به ژیروسکوپ‌های اسکوتر برقی شما آسیب جدی بزند.

دقت کنید که اگر اسکوتر معیوب شد و حرکت نداشت، با ریست کردن، مشکل حل نخواهد شد. حتی ممکن است با تکرار این کار، برد‌های جانبی اسکوتر آسیب ببینند.

بنابراین در زمان بروز مشکل حتما با یک متخصص در زمینه تعمیرات اسکوتر برقی مشورت کنید.

 

آپشن بلوتوث و اسپیکر

اگر اسکوتر برقی شما دارای آپشن بلوتوث/اسپیکر است، دقت داشته باشید که این قطعات بسیار ظریف و حساس هستند.

اگر می‌خواهید با اسکوتر برقی خود موزیک پخش کنید، صدای موزیک را روی حداکثر قرار ندهید و همیشه یک یا دو پله صدا را کمتر نگه دارید تا ماژول بلوتوث شما داغ نکند و خراب نشود.

 

باز و بسته کردن اسکوتر برقی توسط خودتان ممنوع

از بازکردن و دستکاری قطعات اسکوتر برقی جداً خودداری کنید. این کار ممکن است هزینه‌های شما را چند برابر افزایش دهد.

بهتر است برای تعمیر اسکوتر برقی خود از تعمیرکاران متخصص در همین حوزه کمک بگیرید.

 

 

برچسب ها : # # ## اشتراک گذاری

یک پاسخ به “بایدها و نبایدها در نگهداری از اسکوترهای برقی تعادلی”

  1. مریم محبی گفت:

    عالی بود
    ممنون از توضیحاتتون 👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در
https://hobbycenter.ir/?p=3985
لینک کپی شد
X
تماس با ما