0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

logo
منو
logo
logo

مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی (کدام برای شما مناسب تر است؟)

مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی

مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی بحث اصلی این مقاله است. منظور از اسکوتر برقی در اینجا، اسکوترهای برقی دسته‌دار (ekickscooter) هستند که با نام‌ اسکوتر برقی تاشو نیز شناخته می‌شوند.

آیا به اسکوتر برقی یا دوچرخه برقی نیاز دارید؟

در بازار گزینه‌های زیادی برای اسکوتر برقی و دوچرخه برقی وجود دارد، اگر قصد خرید یکی از این دو وسیله حمل و نقل جدید را دارید و نمی‌دانید کدام برای شما مناسب است و باید کدام یک را تهیه کنید، این مطلب را که در مورد مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی است را  تا انتها مطالعه بفرمایید.

اسکوتر برقی و دوچرخه برقی، هر دو برای تردد در جاده‌های آسفالته با موتورهای سبک‌تر از موتورسیکلت طراحی شده‌اند. همچنین تفاوت‌های کلیدی بین این دو نوع وسیله نقلیه جذاب وجود دارد که کمک می‌کند تا بدانید کدام یک برای نیازها و شرایط شما مناسب است.

قبل از هر چیز لازم می‌دانیم که تعریف کوتاهی از اسکوتر برقی و دوچرخه برقی ارائه دهیم.

اسکوتر برقی چیست؟

اسکوتر برقی دسته دار تاشو

 

اولین اسکوتر برقی در سال 1915 ساخته شد، اما تا اواسط دهه 1990 بود که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. زمانی که این اسکوترها برای اولین بار به عنوان یک اسباب بازی سرگرم کننده ساخته شدند، بیشتر مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفتند. با این حال، اسکوترهای برقی دیگر منحصراً برای کودکان و نوجوانان نیستند. یک اسکوتر برقی اکنون در نوع خود می‌تواند یک وسیله نقلیه الکتریکی مفید برای بزرگسالان باشد.

دوچرخه برقی چیست؟

دوچرخه برقی

 

بی شک با دوچرخه‌های معمولی آشنا هستید. تفاوت عمده دوچرخه‌های برقی با دوچرخه معمولی در این است که از موتور الکتریکی برای پیشرانه استفاده می‌کنند.

دوچرخه برقی یک دوچرخه دنده‌ای حرفه‌ای است که از بخش‌های الکتریکی مختلفی مانند موتور، باتری و کنترلر، صفحه نمایش و… تشکیل شده است. دوچرخه برقی در مسافت‌های طولانی و یا شیب‌های سنگین و همچنین در مواقع خستگی و پایین بودن سطح انرژی در کنار دوچرخه سوار است.

دوچرخه‌های برقی دارای پدال هستند و به آنها “دوچرخه‌های هیبریدی” گفته می‌شود زیرا می‌توانند توسط موتور یا پدال‌ها حرکت کنند.

دوچرخه‌های برقی برای افرادی که رفت و آمد طولانی دارند و می‌خواهند انرژی خود را در هنگام دوچرخه سواری ذخیره کنند مفید است. اما آیا دوچرخه‌های برقی از اسکوترهای برقی بهتر عمل می‌کنند؟ چه چیزی این وسایل نقلیه الکتریکی شخصی را از یکدیگر متمایز می‌کند؟

با ما همراه باشید تا تفاوت‌های بین این دو را ارزیابی و به شما کمک کنیم تا تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهترین است.

 

مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی

مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی

 

انتخاب بین دوچرخه برقی و اسکوتر برقی به ترکیبی از ترجیحات و خواسته‌های شما بستگی دارد. در حالی که این باور وجود دارد که اسکوترهای برقی بدون شک سرگرم‌کننده‌تر و مفیدتر از دوچرخه‌های برقی هستند، هنوز موارد دیگری مانند عمر باتری، راحتی، قیمت، ایمنی، سرعت و… وجود دارد تا این دو را با هم مقایسه و تحلیل کنیم.

نگران نباشید؛ ما مهم‌ترین عواملی را که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید را بررسی خواهیم کرد. 

 

🛡️ ایمنی

ایمنی موضوعی است که اغلب در بحث بین اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های برقی نادیده گرفته می‌شود. هر دوی اینها در صورت استفاده با احتیاط، وسایل حمل و نقل کاملاً ایمنی هستند.

اسکوترهای برقی نسبت به دوچرخه‌های برقی، از ایمنی بیشتری برخوردار هستند. چرا؟

از آنجایی که اسکوترهای برقی تنها با یک اهرم گاز، شتاب و سرعت می‌گیرند و همچنین چرخ‌های کوچکتری نسبت به دوچرخه دارند، بنابراین سرعت محدودتر و قابل کنترل‌تری نسبت به دوچرخه برقی دارند. از طرفی چون در دوچرخه‌های برقی شما امکان رکاب زدن دارید و همچنین می‌توانید از اهرم گاز هم بهره بگیرید، بنابراین سرعت بالاتری را تجربه خواهید کرد. بنابراین در سرعت‌های بالاتر امکان وقوع حوادث نیز بیشتر می‌شود.

از آنجایی که ارتفاع اسکوترهای برقی نسبت به زمین کم است، کاربران مبتدی می‌توانند تعادل خود را راحت‌تر حفظ کنند و اسکوتر سواری را یاد بگیریند. همچنین در اسکوترسواری نیازی به رکاب زدن ندارید و این موضوع اسکوترسواری را نسبت به دوچرخه سواری راحت‌تر و ایمن‌تر می‌کند.

اما از این نکته غافل نشویم که اسکوترهای برقی با چرخ‌های کوچک‌تر طراحی شده‌اند که باعث می‌شود سواری در موانع و زمین‌های ناهموار کمی مشکل باشد. بنابراین بهتر است از اسکوترهای برقی در سطوح صاف مانند جاده‌های آسفالته و پیاده‌روها استفاده کنید.

به طور کلی توجه به این نکته مهم است که در هنگام استفاده از هر وسیله نقلیه‌ای باید مراقب محیط اطراف خود باشید و قوانین راهنمایی و رانندگی محلی را رعایت کنند.

 

😌 راحتی

باید به این فکر کنید که ایستادن یا نشستن، کدامیک برای شما مهم است؟ اسکوترهای برقی اغلب فاقد صندلی هستند (برخی از مدل‌ها دارای صندلی هستند مانند اسکوتر برقی کوگو) از سوی دیگر، دوچرخه‌های برقی با صندلی مبله شده‌اند.

از دیدگاه ما، مزیت اصلی اسکوترهای برقی، توانایی ایستادن در هنگام تردد است. اگر کارمند هستید به احتمال زیاد تمام روز را پشت میز می‌گذرانید. نشیمنگاه، زانوها و کمر شما ممکن است در نتیجه این همه نشستن به شدت آسیب ببینند.

فشار ناشی از نشستن در محل کار، با 30 الی 60 دقیقه ایستادن در روز، از بین می‌رود. بنابراین، اسکوتر برقی از راحتی و مزیت ارگونومیک برخوردار است.

می‌دانید که قطعا دوچرخه سواری بدون فعالیت فیزیکی ممکن نیست. تصور کنید در حال بازگشت به خانه از محل کار یا باشگاه هستید، قطعا انرژی کافی ندارید و دچار خستگی هستید، علاوه بر این خستگی درنظر بگیرید که باید برای مدتی هم فعالیت دوچرخه سواری داشته باشید. واقعا سخته!!!

در مقابل، هنگام سوار شدن بر اسکوتر برقی در خیابان‌ها، با کمترین فعالیت جسمی، حس شناور بودن در هوا را تجربه خواهید کرد.

با در نظر گرفتن همه چیز، اسکوتر سواری راحت تر بنظر می‌رسد.

 

💨 سرعت

وسایل نقلیه الکتریکی شخصی سریع هستند، اگرچه نمی‌توانند مانند اتومبیل‌ها شما را به حداکثر سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت برسانند.

سوال مهم این است که کدام یک سریعتر است؟ دوچرخه‌های برقی یا اسکوترها؟

دوچرخه‌های برقی معمولاً از سرعت بالاتری برخوردارند. برخی از آنها گاهی سریعتر از 40 کیلومتر در ساعت می‌روند. با این حال، حداکثر سرعت اکثر اسکوترهای برقی کمتر از 30 کیلومتر در ساعت است. البته ناگفته نماند که برخی از مدل‌های اسکوتر برقی حداکثر سرعت 50 کیلومتر در ساعت دارند. بنابراین، این یک تفاوت ناچیز است. با این حال، اگر مسیر رفت و آمد شما بیش از 10 کیلومتر باشد، همین تفاوت اندک هم مهم خواهد بود.

اما بیایید از زاویه دیگر هم به مقوله سرعت نگاه کنیم، اگر مرتبا در سطح شهر تردد می‌کنید و مجبورید در بین عابرین پیاده و ماشین‌ها مانور بدهید یا پشت چراغ‌های قرمز توقف کنید، موضوع حداکثر سرعت چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند ولی اگر در محیطی بدون ترافیک تردد می‌کنید سرعت بیشتر، شما را سریعتر به مقصد می‌رساند.

 

وزن

بسته به اندازه، باتری، موتور الکتریکی و سایر ویژگی‌های آن، وزن یک اسکوتر برقی تاشو می‌تواند از10 کیلوگرم تا 18 کیلوگرم متغیر باشد در حالی که یک دوچرخه برقی می‌تواند تا 35 کیلو وزن داشته باشند.

 

🎒 قابلیت حمل

دوچرخه‌های برقی نمی‌توانند با سهولت و قابلیت حمل ارائه شده توسط اسکوترهای برقی رقابت کنند. از آنجایی که دوچرخه برقی بسیار بزرگتر و حجیم‌تر است، به فضای بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، حمل یک دوچرخه برقی به داخل مترو یا اتوبوس مجاز نیست اما اسکوترهای برقی کاملا قابل حمل هستند. قابلیت تاشوندگی در اسکوترها حمل آنها را  بسیار آسان می‌کند به ویژه اگر اهل سفر هستید می‌توانید اسکوتر برقی خود را به راحتی درون صندوق عقب خودرو جای دهید و آن را با خود به سفر ببرید.

حتی اگر فراموش کرده باشید اسکوتر را شارژ کنید و یا به هر دلیلی شارژ آن تمام شد، می‌توانید تاکسی بگیرید و آن را در صندوق عقب بگذارید.

در مورد دوچرخه برقی باید گفت اگر شارژ برقی آن تمام شد باید برای مسافت باقیمانده رکاب بزنید.

 

💰 قیمت

قبل از انتخاب، احتمالاً به تفاوت قیمت بین اسکوتر برقی و دوچرخه برقی توجه کرده‌اید. به یاد داشته باشید که انتخاب فقط بر اساس قیمت، استراتژی ایده آلی نیست، زیرا، به طور کلی، آنچه را که برای آن پرداخت می‌کنید، دریافت می‌کنید.

در درازمدت، خرید یک وسیله برقی ارزان‌تر به شما کمک نمی‌کند تا در هزینه خود صرفه‌جویی کنید، زیرا باید هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر یا هزینه یک وسیله جایگزین را بپردازید.

به طور کلی یک اسکوتر برقی با کیفیت بالا، به طور قابل توجهی ارزان‌تر از یک دوچرخه برقی با کیفیت بالا است. هنگام مقایسه مدل‌های برتر در هر دسته، با انتخاب اسکوتر برقی به میزان قابل توجهی در پول خود صرفه جویی خواهید کرد. با مبلغی حدود 40 تا 50 میلیون تومان می‌توانید بهترین مدل‌های اسکوتر برقی را خریداری کنید.

اما در مورد دوچرخه‌های برقی، شروع قیمت از 50 میلیون تومان تا 100 میلیون و حتی بالاتر خواهد بود.

اسکوترهای برقی معمولاً مقرون به صرفه‌تر از دوچرخه‌های برقی هستند، ما آنها را برای مبتدیان یا کسانی که می‌خواهند گزینه‌ای مقرون به صرفه داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم .

اگر به دنبال وسیله‌ای برای رفت و آمدهای کوتاه و روزمره هستید، احتمالاً می‌توانید اسکوتر برقی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد و بودجه شما را برآورده کند. همچنین اگر به‌ دنبال وسیله‌ای برای پیمودن مسیرهای طولانی‌تر هستید، باید مبلغ بیشتری هزینه کنید و یک دوچرخه برقی بخرید.

 

🚀 عمر باتری و میزان پیمایش

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در هنگام مقایسه اسکوترهای برقی با دوچرخه‌های برقی در نظر گرفت میزان پیمایش آنهاست.

دوچرخه‌های برقی، قدرت و قابلیت پیمایش بیشتری نسبت به اسکوترهای برقی ارائه می‌دهند. دوچرخه‌های برقی برای کسانی که به پیمایش مسیر طولانی‌تر یا قدرت بیشتر برای بالا رفتن از تپه‌ها نیاز دارند، انتخاب بهتری هستند.

اسکوترهای برقی توانایی پیمایش مسافتی بین 20 تا 40 کیلومتر را دارند (برخی مدل‌های گران‌تر قادر به پیمایش مسافتی در حدود 60 الی 70 کیلومتر هستند). این میزان، کمتر از مسافت قابل پیمایش توسط دوچرخه‌های برقی است. (بین 30 تا 60 کیلومتر بر ساعت)

اگر قصد دارید از اسکوتر برقی خود برای ترددهای روزانه و مسافت‌های نسبتا طولانی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که باتری اسکوتر برقی ظرفیت کافی برای رسیدن به مقصد را دارد.

پیمایش طولانی‌تر اساساً چیزی است که دوچرخه‌های برقی و اسکوترهای برقی را از یکدیگر متمایز می‌کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید با دوچرخه برقی به محل کار بروید، می‌توانید به راحتی با یک بار شارژ، مسافتی در حدود 30 تا 60 کیلومتر در روز را طی کنید، در حالی که یک اسکوتر برقی با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی در حدود 40 کیلومتر را طی کند. زیرا دوچرخه برقی برای مسافت‌های طولانی‌تر طراحی شده است و از طرفی رکاب زدن می‌تواند در مصرف باتری صرفه جویی کند.

 

🚶 رفت و آمد

اسکوتر برقی:

اسکوترهای برقی برای رفت و آمدهای کوتاه و شهری ایده آل هستند و به راحتی می‌توان آنها را با وسایل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی، اتوبوس و مترو ترکیب کرد.

دوچرخه برقی:

دوچرخه‌های برقی برای رفت و آمدهای طولانی مناسب هستند، زیرا می‌توانند مسافت‌های طولانی را با سرعت‌های بالاتر پیمایش کنند.

 

⏳ دوام

اسکوتر برقی:

اسکوترهای برقی به دلیل ساختار ساده‌تر و اجزای کوچکتر معمولاً عمر کمتری دارند. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، هنوز هم می‌توانند چندین سال دوام بیاورند.

دوچرخه برقی:

دوچرخه‌های برقی به دلیل ساختار قوی‌تر، عمر طولانی‌تری دارند. با نگهداری مناسب، دوچرخه‌های برقی می‌توانند سال‌ها حتی با استفاده روزانه دوام بیاورند.

 

🛠️هزینه تعمیر و نگهداری

اسکوتر برقی:

اسکوترهای برقی معمولاً هزینه نگهداری کمتری دارند، زیرا قطعات مکانیکی کم نیاز به نگهداری را کم‌تر می‌کند.  

دوچرخه برقی:

دوچرخه‌های برقی معمولاً هزینه‌ نگهداری بالاتری دارند، زیرا قطعات مکانیکی بیشتری مانند چرخ دنده‌ها و زنجیر دارند که نیاز به نگهداری منظم دارد. با این حال، چرخ‌های بزرگ‌تر و ساختار بادوام‌تر آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های طولانی مدت برای تعویض و تعمیر تایر شود.

 

جمع بندی نکات در مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی

برای انتخاب بهترین گزینه همه چیز به نیاز و سلیقه‌ی شما بستگی دارد . نکات زیر را در نظر داشته باشید:

رفت و آمد روزانه شما:

اولین قدم در انتخاب یک سواری برقی ایده آل، درک نکات تردد روزانه است. آیا در خیابان‌های شهر، اهل مانور دادن هستید یا در مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری حرکت می‌کنید؟ مسافت، زمین و شدت ترافیک را برسی کنید تا مشخص کنید که آیا جمع و جور بودن اسکوتربرقی یا تردد با دوچرخه برقی با نیازهای شما همخوانی دارد .

سرعت و پیمایش:

آیا اصولا اهل سرعت زیاد هستید یا دلتان یک سواری آرامش بخش می‌خواهد؟

  سرعت دلخواه خود و محدوده‌ای که باید پوشش دهید را تجزیه و تحلیل کنید. دوچرخه‌های برقی معمولاً سرعت بیشتر و پیمایش طولانی‌تری ارائه می‌دهند، در حالی که اسکوترهای برقی برای رفت‌وآمدهای کوتاه‌تر با سرعتی کمتر مناسب هستند.

قابلیت حمل:

آیا در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید یا انباری کوچکی دارید؟ اسکوترهای برقی با طراحی تاشو، جمع و جورتر هستند و نگهداری آسان‌تری دارند. در حالی که دوچرخه‌های برقی می‌توانند حجیم‌تر باشند و جا دادن آنها در فضاهای تنگ سخت‌تر باشد.

راحتی و ارگونومی:

اهمیت راحتی در سفر خود را دست کم نگیرید! اگر موقعیت نشستن با ارتفاع زین و فرمان قابل تنظیم را ترجیح می‌دهید، دوچرخه برقی ممکن است بهترین گزینه شما باشد. با این حال، اگر در حالت ایستاده راحت تر هستید، یک اسکوتر برقی می‌تواند گزینه مناسب شما باشد.

محدودیت‌های بودجه:

اسکوترهای برقی معمولاً با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند، در حالی که دوچرخه‌های برقی می‌توانند چند میلیون هرینه اضافی به شما تحمیل کنند. فراموش نکنید که هزینه‌های نگهداری مداوم را برای هر دو گزینه در نظر بگیرید!

قوانین و مقررات محلی:

با قوانین و مقررات محلی پیرامون اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های برقی آشنا شوید. برخی از مناطق ممکن است محدودیت‌های سرعت یا دستورالعمل‌های خاصی برای مکان‌هایی که می‌توانید سوار شوید داشته باشند، که می‌تواند بر تصمیم شما تأثیر بگذارد.

جذابیت زیبایی شناختی:

آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین، ظاهر و استایلی که با شخصیت شما همخوانی دارد را در نظر بگیرید. از طرح‌های شیک و مدرن گرفته تا مدل‌های مینیمالیستی، انتخاب‌ها بی‌پایان هستند. پس وسیله‌ای را برگزینید که به داشتن آن افتخار کنید!

 

یک نکته مهم

اگر می‌خواهید فعالیت فیزیکی یا حتی ورزش کنید قطعا گزینه مناسب برای شما خرید یک دوچرخه برقی خواهد بود زیرا اسکوتر سواری نیاز به تلاش بدنی زیادی ندارد.

دقت داشته باشید که دوچرخه‌های برقی را می‌توانید حتی بدون نیروی الکتریکی هم برانید، در واقع می‌توانید به ورزش دوچرخه سواری بپردازید و تنها در موارد سخت همچون سربالایی‌ها و رفتن به بلندای تپه‌ها از بخش الکتریکی آن کمک بگیرید .

پس اگر قصد ورزش کردن دارید، یک دوچرخه برقی بخرید.

نتیجه

این بخش بحث ما را در مورد مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی به پایان می‌رساند. سنجیدن مزایا و معایب هر کدام بستگی به شخص شما و نیاز شما دارد. یک دوچرخه برقی شما را با خیال راحت به مقصد می‌رساند و یک اسکوتر برقی ممکن است همین کار را انجام دهد و در عین حال لذت بیشتری را نیز به همراه داشته باشد.

با این حال، کدام یک برای شما بهترین است، انتخابی است که فقط شما می توانید انجام دهید.

امیدواریم مطالعه مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی برای شما مفید و به شما در انتخاب و تصمیم‌گیری کمک کرده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اینکه چرا خرید از ما تمام نیازهای حمل و نقل شما را برآورده می‌کند، از هابی سنتر مرکز خرید انواع اسکوتر برقی و دوچرخه برقی دیدن کنید.

اشتراک گذاری

یک پاسخ به “مقایسه اسکوتر برقی با دوچرخه برقی (کدام برای شما مناسب تر است؟)”

  1. میلاد گفت:

    من که اسکوتر برقی رو ترجیح میدم . دوچرخه هم سنگین‌تره هم جاگیرتر تازه باید پا هم بزنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری در
https://hobbycenter.ir/?p=5197
لینک کپی شد
error: Content is protected !!
X
تماس با ما